r r PRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENT stage-0-hoverPRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENT PRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONPRODUCTDEVELOPMENTPRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONPRODUCTDEVELOPMENTRAWMATERIALS PRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENT stage-3PRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENTPRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENTPRODUCTION &OPERATION stage-4PRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENTPRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFEPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENT stage-5PRODUCT USE & END OF PRODUCT LIFELOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENTLOGISTICS &DISTRIBUTIONPRODUCTION &OPERATIONRAWMATERIALSPRODUCTDEVELOPMENT

קציר המלח

בבריכה 5 של ICL ים המלח, בחלקו הדרומי של ים המלח, שוקעות מדי שנה כ-20 מיליון טונות מלח, ויוצרות שכבה בעובי של כ-20 סנטימטרים בקרקעית הבריכה. בריכה 5 משמשת את ICL ים המלח בתהליכי הייצור, וגדותיה מהוות גם את קו החוף של המלונות באזור ים המלח.  \

המלונות ממוקמים לחופי בריכה 5, שקו החוף שלה יציב יחסית, בהשוואה לאגן הצפוני של ים המלח. בריכה 5, שהוקמה במקור ומתוחזקת באופן מתמשך על-ידי ICL ים המלח, מאפשרת את שגשוגה של פעילות המלונות והתיירות באזור. פרנסתם של אלפי אנשים תלויה במפלס המים היציב של בריכה 5.

מטרת פרויקט קציר המלח היא לשמר ולייצב את מפלס המים בבריכה 5 באמצעות קציר המלח מקרקעית הבריכה והעברתו לאגן הצפוני של ים המלח.

תהליך הייצור של ICL ים המלח מצריך שמירה על נפח קבוע של תמיסות (תמלחות) בבריכה 5. המינרלים מים המלח מופקים באמצעות תהליך אידוי סולארי, במסגרתו מלח שוקע לקרקעית בריכות המלח, שהן הבריכות הראשונות בסדרת בריכות האידוי של ICL ים המלח. בריכת המלח המכונה בריכה 5 היא הראשונה והגדולה בסדרת הבריכות, ושטח הפנים שלה הוא כ-80 קמ"ר. תהליך האידוי מביא לריכוז התמלחת ושקיעת המלח לקרקעית הבריכה. התמלחות הנותרות עשירות באשלג, מגנזיום וברומיד. כ-20 מיליון טונות מלח שוקעות בכל שנה בבריכה 5, ויוצרות שכבה של כ-20 סנטימטרים בקרקעית הבריכה מדי שנה. שכבות המלח נערמות זו על-גבי זו. שקיעת המלח גורמת להקטנת נפח התמיסות בבריכה. תהליך ייצור חומרי הגלם מחייב שמירה על כמות קבועה של תמיסות בבריכה, ולכן מפלס התמיסות בבריכה מועלה מדי שנה בהתאם לקצב עליית קרקעית הבריכה.

עליית מפלס המים בבריכה מעבר לסף מסוים עלולה לגרום לנזק מבני ליסודות בתי המלון שהוקמו בסמוך לקו המים ולתשתיות אחרות המצויות בקו החוף המערבי של בריכה 5. לכן הוחל בביצוע פרויקט ההקמה של הגנות החוף על בתי המלון והתשתיות לחופה של הבריכה – פרויקט המנוהל מזה מספר שנים על-ידי החברה (הממשלתית) להגנות ים המלח (חל"י). במסגרת פרויקט הגנות החוף וכפתרון ביניים, הוגבהו הסוללות והתשתיות לאורך החוף המערבי של הבריכה סמוך לבתי המלון. 

עם זאת, על מנת לספק פתרון קבע לעליית מפלס המים בבריכה, הושגה הסכמה עם ממשלת ישראל על ביצועו של פרויקט קציר המלח. פתרון זה מחייב את ICL ים המלח לקצור מדי שנה כ-20 מיליון טונות מלח מבריכה 5, ולהעבירן לאגן הצפוני של ים המלח, ובכך להביא לייצוב מפלס המים. קציר המלח יבוצע על-ידי אחת מספינות המחפר החשמליות הגדולות בעולם. המדובר בפרויקט רחב-היקף המצריך ציוד ותשתיות מיוחדים. ICL ים המלח השלימה את הקמת התשתיות הנדרשות וצופה להתחיל בקציר במחצית השנייה של שנת 2020.

כאשר יתחיל ביצוע הקציר, בשלב הראשון יאוחסן המלח בצידה המזרחי של הבריכה, על מנת למזער את ההשפעה הנופית של מערומי המלח. בשלב השני יועבר המלח לאגן הצפוני של ים המלח.

הפתרון המוסכם יאפשר את המשך פיתוחו של אזור ים המלח. הקמתם של בתי-מלון \חדשים מצויה כעת בתכנון, וביישוב נווה זוהר (השוכן גם הוא בסמיכות לבריכה 5) מתוכננת הרחבה קהילתית – שתי תוכניות פיתוח אלה מתאפשרות הודות לייצוב מפלס הבריכה, הצפוי כתוצאה של פרויקט קציר המלח. 

ICL תישא ב-80% מעלות פרויקט קציר המלח וממשלת ישראל תישא ב-20% מעלות הפרויקט. 

בחודש אפריל 2017, לאחר קבלת כל ההיתרים לביצוע קציר המלח, אישר דירקטוריון ICL תקציב בסך כ-280 מיליון דולר לצורך התקדמות בביצוע הקציר. תקציב זה ייפרס על פני 12 שנים, ומהווה את חלקה של ICL (80%) בעלות הפרויקט. 

דירקטוריון ICL אישר תקציב בסך של כ-280 מיליון דולר לצורך התקדמות בביצוע קציר המלח בים המלח.

ספינת המחפר

בחודש אוקטובר 2017 חתמה ICL ים המלח על הסכם לביצוע השלב הראשון של פרויקט קציר המלח עם חברה קבלנית בשם Holland Shallow Seas Dredging, Ltd., לבנייתה של ספינת מחפר ייחודית המיועדת לביצוע הקציר. מחפר זה יהיה הגדול מסוגו בעולם. המחפר מונע בחשמל ואינו מצריך סולר להפעלתו. בכך ימוזער הסיכון לזיהום המים עקב דליפות דלק. פעולת המחפר שקטה באופן ייחודי, שגם הפחתת הרעש הייתה אחת הדרישות שהציבה ICL לספק המחפר.

למידע נוסף אודות הגנות החוף ופתרון הקבע, ראו "סעיף 4 – מידע אודות החברה – ד. רכוש, מפעלים וציוד –הפקת משאבים ופעילות כרייה" וכן "זיכיונות וזכויות כרייה" בדוח השנתי של ICL לשנת 2020

האתר עושה שימוש בcookies . כדי לספק לך חווית גלישה טובה יותר, וכן למטרת סטטיסטיקה, איפיון ושיווק.